सिद्धान्तकार : बालकृष्ण सम



डा. गोविन्दशरण उपाध्याय ।

बालकृष्ण सम राणा परिवारमा जन्मिए –यो उनको अपराध होइन । उनले राणा परिवारमा पाउने सुविधा पाए त्यो उनको अधिकार हो । अरू पनि राणाहरू थिए – बालकृष्ण राणा भन्दा धनी थिए, रवाफिला थिए तर तिनले समको बाटो समातेन् । समले केवल १२ क्लास पास गरेका हुन् तर आजको मितिमा १३ जनाले तिनका कृतिहरूमा पिएचडी गरिसकेका छन् । यो गौरव उनले राणा भएर प्राप्त गरेका होइनन्, लेखक, नाटककार, कविताकार तथा निवन्धकार बनेर प्राप्त गरेका हुन् ।

बालकृष्ण समको निधन हुँदा नेपालमा टेलिभिजन आएको थिएन । इन्टरनेट हुने त कुरै भएन । बालकृष्ण सम इतिहास बनेका छन् । उनी सम्झन लायक इतिहास हुन् । उनका समकालीन र उनलाई देख्न नपाएका समालोचक, आलोचक र प्रसंशकहरूका दृष्टिकोण फरक होलान् ।उनी बौद्धिक आलोचनाका पात्र बने पनि गतार्थ बनेका छैनन् । माघ २५ गते समको जन्मजयन्ती मनाइने छ । विद्वानहरूले आ–आफ्नो सुझबुझ अनुसार बालकृष्णको चर्चा गर्ने छन् । दर्शनशास्त्रमा अभिरुचि राख्नेहरूले ‘नियमित आकस्मिकता’का प्रणेताका रूपमा समलाई सम्झिनु पर्छ । हो, विश्वविद्यालयमा प्राध्यापन गर्ने दार्शनिकहरूका लागि ‘नियमित आकस्मिकता’ दर्शनशास्त्रको शास्त्रीय कसीमा ‘खरो’ नहोला तर नेपाली आकाशबाट ‘सिद्धान्त निर्माण’ गरेको घोषणा गर्ने उनी पहिलो पात्र हुन् ।

बालकृष्ण समको जीवन विश्व राजनीतिमा मार्क्सवाद र पूँजीवादको द्वन्दभित्र परेको थियो । मार्क्सवादी सोभियत युनियनको अन्त्य हुँदा बालकृष्ण सम संसारमा थिएनन् तर नेपाली राजनीति, शिक्षा तथा संस्कृतिका क्षेत्रमा मार्क्सवाद र पुँजीवादले पारेको प्रभाव तथा नेपालका स्थानीय संस्कृतिसंग ती दूवै विचारधाराहरूको द्वन्द राम्ररी बुझेका थिए । त्यसैले होला, उनी पुँजीवादी, साम्यवादी वा परम्परावादी केही भएनन् । उनी ‘मान्छे र विज्ञानको भक्त’ भएर मरे । साम्यवादीहरूले ‘भौतिकवादीका रूपमा, पुँजीवादीहरूले मानवतावादीको रूपमा र परम्परावादीहरूले ‘मौन आध्यात्मिक साधक’का रूपमा बूझे ।

आज बालकृष्ण सम जे–जस्तो रूपमा उपस्थित छन्, त्यो उनको लिखितम् नै हो । उनका ‘लिखितम’बाट जसको जस्तो दृष्टिकोण, विश्वास र बुझाई छ, त्यसैगरी समको ब्याख्या गर्ने छन् । यो प्रक्रिया चलिनै रहन्छ । मेरो दृष्टिकोणमा भने समको समग्र जीवन दर्शन चारजना व्यक्तिहरूको वरिपरी घुमेको छ – महर्षि पतंजली, महात्मा बुद्ध, कवि सेक्सपीयर र मनोबैज्ञानिक फ्रायड । नियमित आकस्मिकतामा प्रष्टसँग उनले उपर्युक्त व्यक्तिहरूका मौलिक सिद्धान्तहरूले जीवन दर्शन निर्देशित भएको बताएका छन् । बालकृष्ण समले कार्लमार्क्सको आलोचना गरेका छैनन् न् प्रशंसा नै गरेका छन् । यसैगरी उनले जर्ज वासिग्टनलाई ‘प्रजातन्त्रका पिता’ पनि मानेका छैनन् न आलोचना नै गरेका छन् । साथै, नेपालकै मौलिकताप्रति पनि उनी त्यतिधेरै आकर्षित छैनन् । उनले विश्वका सबै असल सिद्धान्तहरूबाट असल सार ग्रहण गरे । उनी मार्क्सवादी, प्रजातन्त्रवादी, मौलिकतावादी सबैभन्दा बढी ‘मौलिक मानवतावाद’का पक्षमा उभिए । उनले आफ्नो भौतिक जीवनलाई महत्व दिएर आम नेपालीहरूलाई आफ्नो एकमात्र शरीरलाई माया गर्नु पर्ने सन्देश दिए भने बुद्धलाई आदर्श मानेर “माध्यममार्ग“ अवलम्बन गर्न सुझाए ।

आधुनिक विज्ञान र प्राचीन सिद्धान्तकारहरूलाई जोडेर ‘नियमित आकस्मिकता’को बौद्धिक महल खडा गरेर बालकृष्ण समले सिद्धान्तकारको पक्तिमा आफुलाई उभ्याएका छन् । पढ्दा, सम विज्ञानका बढी नै भक्त भएको प्रतीत हुन्छ तर सेक्सपियर र बुद्धलाई सँगै उभ्याएर उनले मानवीय ‘भावना र चेतना’को पनि उत्तिकै सम्मान गरेका छन् । दार्शनिक दृष्टिकोणले नियमित आकस्मिकता आत्मउच्च्देदवादी वा ‘गङ्गा गए गङ्गाराम जमुना गए जमुनाराम’ जस्तो दार्शनिक सिद्धान्त प्रतीत हुन्छ तर उनले आफ्नो बौद्धिक विश्वमा ‘नियमित आकस्मिकता’ विश्वदृष्टिकोणको निर्माण गरेर आफू र सम्पूर्ण विश्वलाई त्यससँग जोडे । यस्तो खूवी सिद्धान्तकारमा मात्र हुन्छ, सबैमा हुँदैन ।

नेपाली प्रगतिवादले समलाई आफ्नो ठान्दैन किनभने उनी मार्क्सवादीको परिचयबाट टाढा रहे । समाजवादीहरू पनि बालकृष्ण समलाई आफ्नो ठान्दैनन् किनभने उनी ‘सैद्धान्तिक समाजवाद’भन्दा व्याबहारिक समाजवाद “सम“को बाटो रोजे । नेपाली धार्मिक वृत्तले पनि बालकृष्ण समप्रति अपनत्व ग्रहण गर्दैनन् किनभने उनले धर्म र धार्मिकतासँग जोडिएका अन्धविश्वासहरूको कटु आलोचना गरे, आफूलाई नास्तिकको कित्तामा उभ्याए ।

बालकृष्ण समले धर्मबाट जिसस क्राइस्टलाई बोक्नुको सट्टा बुद्धलाई अपनाए । किनभने बुद्धले सधैं सहअस्तित्वको वकालत गरे । बालकृष्ण समले अपनाएका पतंजली धार्मिक गुरू होइनन् ।उनी भौतिक स्वास्थ्य र मानसिक स्वास्थ्यका अभियन्ता हुन् जसले मानव–समाजलाई स्वास्थ्य रहने सीप सिकाए । फ्राइडले आम मान्छेको मानसिकता प्रदर्शित गर्छन् जुन प्रवृत्तिले गर्दा मान्छेको संसार पुस्तापुस्तामा अगाडी बढ्छ । स्वास्थ्य जीवन पतंजलीबाट, कल्पनाशील विचार सेक्सपियरबाट, दुःख नरूचाउने चेतना बुद्धबाट र सृष्टिको निरन्तरताको पाठ फ्रायडबाट लिएर समले ‘नियमित आकस्मिकता’ गढे ।

बालकृष्ण समको दृष्टिकोणमा विश्व, चेतना, मानव समाज र यसको प्रगति विकास र विनाश सबै ‘नियमित आकस्मिकता’ गणितीय सूत्रमा सुनिश्चित छन् । यदि ईश्वर छ भने त्यो पनि नियमित आकस्मिकताको कारण छ र छैन भने पनि नियमित आकस्मिकताकै कारण छैन – भन्ने समको विचार निकै क्रान्तिकारी छ । बालकृष्णको नियमित आकस्मिकता दार्शनिक रूपमा पूर्वनिर्धारित अनिवार्य शक्तिहरू जसले मानवीय सङ्कल्प स्वतन्त्रतालाई अस्वीकार गर्छ तर पनि यो दैवी सिद्धान्त र भौतिकवादी सिद्धान्तहरूजस्तो कठोर छैन । दैवीहरूले भौतिकवाद र भौतिकवादले दैवीवादको निराकरण गर्छन् तर नियमित आकस्मिकताले आकस्मिक नियमिततामा भर पर्छ ।

–हाम्रो समाजले ‘सिद्धान्तकार’ बन्ने आत्मविश्वास गुमाइसकेको छ । दुर्भाग्यवस हाम्रा विश्वविद्यालयहरूले ‘तिमीहरू सिद्धान्त विनिर्माण गर्न सक्दैनौ । सिद्धान्त निर्माण गर्ने काम र क्षमता अक्सफोर्ड, क्यम्बिजहरूसंग छ वा मार्क्स–इंगलहरूसंग छ’ भन्ने आत्मअवमूल्यन गर्ने शिक्षा प्रदान गरिरहेको परिवेशमा बालकृष्ण समले ‘नियमित आकस्मिकता’को विनिर्माण गरे । नेपालीमात्र होइन, यो दक्षिण एसियाली क्षेत्रका लागि गौरवको विषय हो । भारतीयहरूले वैदिक पुनर्जागरणका पक्षमा स्थापित सिद्धान्तहरूको समसामयिक व्याख्या गरेका छन् । केहीले पुनर्व्याख्यालाई अस्वीकार गरेका छन् । तर बालकृष्ण समले पुराना र नया, त्यो पनि पूर्वर पश्चिम दूवैतिरबाट ग्रहण गरेर ‘नियमित आकस्मिकता’ बनाएका छन् । बालकृष्ण सम नवीनतम दार्शनिक सिद्धान्तका नेपाली प्रतिपादक हुन् । हामीले गौरव गर्नुपर्छ ।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?

प्रतिक्रिया दिनुहोस
‘मिलिनियम ट्रेक’लाई नियाल्दा

सागर श्रेष्ठ।  पहाडको प्राकृतिक छटा, लेकबस्तीको आत्मनिर्भर अर्थतन्त्र, मौलिक उत्पादनमा आश्रितहरुको कथा चिनाउने

दलहरूले शिक्षकलाई संगठन बनाउन लगाउने काम शिक्षा प्रणालीलाई ध्वस्त पार्ने अत्यन्तै गैरजिम्मेवार काम थियो

डा. सूर्यराज आचार्य । दलको संगठन मजबुत बनाउने तथा निर्वाचनमा आफ्नो पक्षमा मत

कतारी राजाको भ्रमणको सन्दर्भमा नेतृत्वमा नभएको एक राजनीतिकर्मीको कल्पना !

रविन्द्र मिश्र । नेपाल विश्वका चार प्रमुख धर्म मध्ये दुई (हिन्दू र बौद्ध)