राजदण्ड र धर्म



डा. गोविन्दशरण उपाध्याय ।

प्राचीनकालमा राज्याभिषेक सकेपछि राजालाई राजदण्ड प्रदान गर्दै राजालाई कानुन बाहिरको तर न्यायको संरक्षकका रूपमा प्रतिज्ञा गराइन्थ्यो तर लगत्तै आचार्यले धर्मदण्डले राजाको शिर स्पर्श गर्दै “धर्म र धार्मिकता“नै राजाको मुख्य निर्णायक हुने प्रतिज्ञा गराउँथे । राज बेनले धर्मपूर्वक न्याय गर्न अटेर गरेपछि ऋषिहरूले उनका छोरा पृथुलाई राजा बनाएका थिए ।

राजदण्ड अर्थात् न्याय व्यवस्था स्वयंमा शक्तिशाली हुन्छ तर त्यसमा सद्गुणहरूको स्वाभाविक स्वीकार्यता रहेन भने राजदण्ड क्रुरतामा परिणित हुन्छ र जघन्य अपराधमा लिप्त हुन्छ । राजदण्डको अर्थ राज्यको न्याय व्यबस्था हो भनेर बुझ्नुपर्छ भने राजाले धर्मको उल्लंघन गर्न मिल्दैन भन्ने विश्वास जनतामा हुनुपर्छ र राजाले पनि सदाचार त्याग्नु हुँदैन । यदि शासक भ्रष्टाचारी छ भने राजदण्डको प्रयोग आफ्नो स्वार्थका लागि हुन्छ ।

धर्मपूर्वक राजदण्डको प्रयोग हुँदा निरङ्कुश नै भए पनि देश, समाज र जनताको भलो हुन्छ, उन्नति हुन्छ तर यदि त्यही राजदण्ड विवेकहीन तवरले प्रयोग भयो भने त्यस्तो निरंकुशताले देश, जनता र प्रकृतिको समेत अहित हुन्छ । राजदण्डको संवाहक राजनीतिको अनर्थ लगेर “छलनीति“मा बुझ्न थलिन्छ । राजदण्डको दुरुपयोग गर्नेहरूले राजनीतिलाई माध्यम बनाएर आफ्नो स्वार्थ पुरा गर्छन् ।

जव शासकहरूले राजदण्डको प्रयोग र उपयोग धर्म–विपरित आफ्नो निजी त् आफन्तको स्वार्थका लागि गर्छन्, राजदण्डबाट जनताको विश्वास हट्छ । न्यायको आसनमा बस्नेहरू अन्यायी हुन्छन् । न्यायदण्ड अर्थात् राजदण्डमा विचलन आएको देश र तेहाका जनता सधैं अशान्त, अनिश्चित तथा तनावग्रस्त रहन्छन् । न्यायकर्ताहरू अन्यायका मतियार बन्छन् र राजदण्ड “न्याय–व्यवसाय“मा रुपान्तरित हुन्छ । एकपटक राजदण्ड “व्यवसायमा“ रुपान्तरित भएपछि “नाफा“ नै धर्म बन्छ ।

राजा, राष्ट्र, राज्य र राजदण्डको अभिन्न सम्वन्ध छ । जसले आफ्नो ज्ञानशक्ति र क्षात्र शक्तिबाट राष्ट्रलाई प्रकाशित गर्छ, त्यही राजा हुन्छ । संस्कृतमा राजा शब्दको उत्पत्ति “राट“बाट हुन्छ भने राष्ट्र, राज्य र राजदण्ड यसै धातुका विभिन्न रुप र अर्थ हुन् । राजा केवल जन्मसिद्ध हुन्छ भन्नु उचित होइन । जसको बौद्धिक शक्ति र सदाचारले राष्ट्रको भलो हुन्छ, उन्नति हुन्छ उही राजा हुन्छ । प्रजातन्त्रमा जनताले चयन गरेर नेतित्वमा पुग्ने पनि राजा नै हुन् किनभने यिनले राजदण्डलाई नियन्त्रित गर्ने क्षमता राख्छन् । सदाचार, इमान्दारी, करुणा, क्षमा, विवेकआदि सबै थोक नेतामा हुनुपर्छ । के नेपाली राजनीतिको नेतृत्वमा यी सदाचार छन् ? प्रश्न हामीले आफैसंग सोध्ने हो ।

धर्म तथा न्यायदण्डको सम्वन्ध विवेकसँग हुन्छ । यदि दण्डधारण गर्ने व्यक्ति विवेकी छ भने सदाचार उसको स्वभाव हुन्छ । न्याय अर्थात् राजदण्ड “व्यवसाय“मा रुपान्तरित हुन पाउँदैन । आजको नेपाली समाज धर्म र धार्मिकता विपरित राजनीति र दण्डनीतिमा पनि व्यवसायी बनेको छ अर्थात् नाफा कमाउने व्यापारी बनेको छ । राजदण्ड न्यायको होइन व्यवसायको संरक्षक बनेको छ । अनि, जनता कसरी सन्तुष्ट रहन सक्छन् ? अब आफ्नै ऋषिकुलले स्थापित गरेको धर्म–न्याय स्वीकार गर्ने वखत आएको छ ।

यदि तपाईंले धर्म र धार्मिकताको अर्थ रिलिजन मान्नुहुन्छ भने अनर्थ हुन्छ ।धर्मका दशवटा केके लक्षण हुन् जान्न मनुस्मृति पढ्नुहोला ।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?

प्रतिक्रिया दिनुहोस
सामुदायिक वनहरूमा निरन्तर आगलागी भएपछि बझाङको अधिकांश भूभाग अँध्यारो

चैनपुर। बझाङमा गत सातादेखि सामुदायिक वनहरूमा निरन्तर आगलागी भएपछि आज वायु प्रदूषणले जिल्लाको

मन्त्रीको व्यक्तिगत इच्छामा वा निकटताका आधारमा कसैलाई प्रोत्साहन गर्न र कसैलाई कमजोर बनाउन करका दरमा हेरफेर हुँदैन

काठमाडौँ । अर्थमन्त्री वर्षमान पुनले आगामी आर्थिक वर्ष २०८१/८२ बजेटमार्फत् आवश्यकता र औचित्यका

लोसपाका सांसद अभिराम शर्मा निलम्बित

जनकपुरधाम । लोकतान्त्रिक समाजवादी पार्टी (लोसपा) का मधेस प्रदेशका सांसद अभिराम शर्मा निलम्बित

एक सय रुपैयाँको नोटमा चुच्चे नक्सा राख्ने सरकारको निर्णय

काठमाडौं । सरकारले एकसय रुपैयाँको नोटमा नेपालको नक्साको तस्बिर परिवर्तन गर्ने भएको छ