स्वर्ग, नर्क, पाप-पुण्य हुन्छ कि हुँदैन ?



-डा. गोविन्दशरण उपाध्याय ।

दर्शनशास्त्रको कसौटीमा ईश्वर भेटिन्छ कि भेटिन्न, आत्मा भेटिन्छ कि भेटिन्न, स्वर्ग, नर्क, पाप–पुण्य वा पुनर्जन्म सिद्ध हुन्छ कि हुँदैन ? आज पनि निकै विवादको विषय हो । आधुनिक विज्ञानको विकासले मान्छेभित्रको धार्मिक आस्था रोकिएको छैन । सैद्धान्तिक रूपमा धर्म र धार्मिक प्रतिमानहरूमा (Paradigm) कत्ति पनि विश्वास नगर्ने माक्र्सवादीहरूले पनि ‘सांस्कृतिक–निरन्तरता’ भन्दै धार्मिक कर्महरू गरिनैरहेका छन् । सैद्धान्तिक रूपमा विश्वास नगर्नेहरूले व्याबहारिक रूपमा विश्वास गर्छन् ।

चिन्तन, भाव र कर्म : मानव जीवनका अनिवार्य अङ्ग हुन् । चिन्तनले दर्शनशास्त्रको, भावले मनोविज्ञानको र कर्मले विज्ञान र व्यवहारको प्रतिनिधित्व गर्छन् । वैदिक सांख्यदर्शनले सत्व, रज र तम – तीनगुणहरूका आधारमा आधुनिक पाश्चात्य दर्शनको संज्ञान (Cognitive) भाव (Assertive) र कर्म (Connotative) प्रतिनिधित्व गर्छ । मान्छेलाई संज्ञान प्रधानमात्र ठान्नु र भावहीन ठान्नु उचित हुँदैन । संज्ञान, भाव र कर्मको समग्रता नै मान्छेको मनुष्यत्व हो । यही मनुष्यत्वले ज्ञानका आधारमा विज्ञान तथा तर्कको, भावका आधारमा सम्बन्ध र काम, क्रोध, लोभ, मोह, भक्तिआदिको र कर्मका आधारमा व्यबहारको निर्माण गरेको हो ।

केवल ज्ञानप्रणालीमा आधारित विज्ञानप्रति अन्धविश्वास भएको मान्छेले ‘भावपूर्ण, प्रेमपूर्ण, खुसीपूर्ण जीवनको आनन्द प्राप्त गर्न सक्दैन । जतिसुकै ज्ञानी भए पनि रोबटले आमाको माया र शत्रुको घृणालाई बुझ्न सक्दैन । ईश्वर, आत्मा, परमात्मा, पुनर्जन्म, स्वर्ग–नर्क, संस्कारजस्ता प्रतिमानहरू ज्ञानका सृजना हुन् तर यिनको व्यबहारगत विशिष्टता (Behavioral identity) भावजगतभित्र अभिनिर्मित भएको हुन्छ । सत्व, रज तथा तम होस् वा ज्ञान, भक्ति र कर्म नै किन नहोस् अथवा संज्ञान, भाव र व्यबहार नै किन नहोस्, एकआपसमा अभिन्न रूपले जोडिएका छन् । आमाको माया प्राप्त गर्दा होस् वा ईश्वरको हात आफ्नो शिरमा छ भन्ने विश्वास नै किन नहोस्, सम्बन्धसंग जेलिएका मान्छेले विश्राम प्राप्त गर्छ । यसका लागि विज्ञानको ल्याबले ईश्वरलाई प्रमाणित गर्नुपर्छ भन्ने हुँदैन ।

आधुनिक विज्ञानका तीनबटा मापनप्रणाली हुन्छन्ः निरीक्षण (Observation) प्रयोग (Experimentation) र प्रमाणिकरण (Verification) तर यी तीनै मापनप्रणालीको आधार भनेको प्राक्कल्पना (Hypothesis) र कार्यकारणको नियम (Causality ) हुन्छन् । कार्यकारण आफैमा प्राक्कल्पनाकै सृजना मान्नुपर्छ किनभने डेभिड–ह्युमले भनेझैं कार्य र कारणलाई जोड्ने कुनै प्रत्यक्ष (Empirical Link) हुँदैन । दर्शनशास्त्रको मापनप्रणाली वा कार्यपद्धतिमा विज्ञानको जस्तो कठोर सीमा (Limitation) नहुने हुँदा स्थापित विश्वासका नियमहरूलाई चुनौती दिंदै अतिभौतिकतत्व (Metaphysical world) को विषयमा जानकारी दिन्छ ।

दर्शनशास्त्रले भौतिक प्रतिमानका सीमाहरू काट्दा धेरै भौतिकविज्ञानी (Material Scientist) र भौतिकवादीहरूलाई (Materialist) चित्त बुझ्दैन । तर्कका अनेकौं काम मध्ये तार्किकतवरले चित्त बुझाउनु र कसैको चित्त बुझे पनि नबुझे पनि सत्यउजागर गर्छ । सत्य लोकतान्त्रिक, गणतान्त्रिक, राजतान्त्रिक वा कुलीनतन्त्रमा आधारित हुँदैन । निरीक्षण, अनुभूति तथा तार्किक सम्भावनामा आधारित हुन्छ । उदाहरणका लागि वैदिक दर्शनहरू मध्ये सांख्यदर्शन र बैशेषिक दर्शनले सर्ग (Creation) र विसर्ग (Salvation) को जुन वैचारिक आधारभूमि तयार गरेका छन्, आधुनिक विज्ञानसँग यसको कुनै विकल्प छैन । सृष्टि र तत्वसंग असहमति व्यक्त गर्न सक्छ तर कार्यकारणमा आधारित सर्ग र विसर्ग तथा तत्वका सवालमा असहमति हुनैसक्दैन । स्वरूप र सङ्ख्याको असहमति धेरै दार्शनिकहरूका बीचमा छँदैछ ।

आधुनिक विज्ञान निकै उपयोगी छ तर उपयोगिताको खोज गर्दैगर्दा आधुनिक विज्ञानले मान्छेका लागि ‘जानकारी’ बाहेक जीवनका लागि कुनै प्रकारको उपयोग नहुने खोज पनि गरिरहेको छ । हालै, हब्बल टेलिस्कपले पृथ्वीभन्दा तीन करोड प्रकाशवर्ष टाडा एउटा पानीको वादल देखेको कुरा सार्वजनिक गर्यो । एक प्रकाश वर्ष टाडारहेको तारामण्डलमा पुग्न नसक्ने मान्छेका लागि तीनकरोड़ प्रकाशवर्ष दुरीमा रहेको पानीको महासागरको कुनै उपयोगिता हुने छैन त्यसमा पनि अब्बल–टेलिस्कपले पठाएको त्यो फोटो तीन करोड़ वर्ष पुरानो हो । अव त्यो महासागर जीवित छ कि छैन ? कसैले भन्न सक्दैन । विज्ञानका यस्ता खोजहरूले ब्रह्माण्डको विशालता वारे जानकारी दिन्छ तर मान्छेको भावनाभित्र ईश्वरप्रतिको प्रेम र समर्पणले खुसी दिन्छ भन्ने तत्थ्य हब्बलले फोटो खिचेर पठाउन सक्दैन । दर्शनशास्त्रले भौतिक नियमहरूको सीमाभन्दा वाहिरका तत्थ्यहरूको सम्भावना वारे जिज्ञासा राखेर मान्छेलाई १३.४ खर्ब वर्ष पहिलाको बिगब्यांगको कल्पना गर्न अभिप्रेरित गरेको हो । दर्शनशास्त्रको विज्ञान यसैलाई भन्नुपर्छ ।

संज्ञानको अर्थ संस्कृतमा संस्कार (Refined) भएको अनुभूति हो भने आधुनिक मनोविज्ञानका अनुसार पनि इन्द्रिय संवेदीहरू मध्ये सबैभन्दा परिस्कृत र आवश्यक डाटानै संज्ञान हो । यसरी वैदिक दर्शनशास्त्र, पाश्चात्य दर्शनशास्त्र तथा आधुनिक सुक्ष्मतान्त्रिक मनोविज्ञान (Neuro–psychology) ले भनेको तत्थ्यमा अचम्मको साम्यता छ । त्यसैले ज्ञान, विज्ञान स्वदेश तथा विदेशका नभएर सबैका साझा हुन्छन् । वैदिक दर्शनशास्त्रीय संरचना आत्मकेन्द्रीत भएको हुनाले अन्तर्मुखी सभ्यासबाट अथवा साधनबाट प्राप्ति हुने ब्रह्म, आत्मा, अमरता, पुनर्जन्म, कर्म र कर्मफलजस्ता विषयहरूका सवालमा बस्तुगत निर्णय (empirical judgement) गर्नु केटाकेटीपना ठहरिन्छ । मान्छेले सम्पूर्ण जानकारीको ५% जानेको छ भन्ने परिस्थिति बनेको छैन । ब्रह्माण्डको विशालतालाई बुझ्न मल्टीभर्सको उठान हुँदैगर्दा एउटा विज्ञानको विद्यार्थीले ‘ईश्वर छैन’ भन्नु विज्ञानकै नियमहरूको उल्लंघन हुन्छ । त्यसैले दर्शनशास्त्र एउटा यस्तो विज्ञान हो जसले आधुनिक विज्ञानलाई ‘तर्क–सत्य र अनुभूतिजन्य खोजप्रति सत्यनिष्ट र व्याबहारिक रहन अभिप्रेरित गर्छ ।

दर्शनशास्त्र, जसलाई अङ्ग्रेजीमा फिलोसोफी (Philosophy) भनिन्छ, ज्ञानको खोजी गर्ने, अस्तित्वको प्रकृति बुझ्ने, र मानव अनुभवको अर्थ खोज्ने प्रयास हो। यसले संज्ञानको विज्ञानको रूपमा विभिन्न तरिकाले काम गर्दछः

ज्ञानको प्रकृतिः दर्शनशास्त्रले ज्ञानको प्रकृति, यसको स्रोत, र यसको सीमाहरूको जाँच गर्दछ। यसले ‘हामी कसरी जान्दछौं?’ भन्ने प्रश्नहरूको जवाफ खोज्दछ, र ज्ञानको विश्वसनीयता र वैधताको मूल्याङ्कन गर्दछ। ज्ञानमीमांसा (Epistemology) दर्शनशास्त्रको एउटा शाखा हो, जसले ज्ञानको सिद्धान्तको अध्ययन गर्दछ। तर्क र विवेचनाः दर्शनशास्त्रले तार्किक तर्क र विवेचनाको प्रयोग गरेर जटिल प्रश्नहरूको विश्लेषण गर्दछ। यसले स्पष्ट सोच, आलोचनात्मक विश्लेषण, र तर्कसंगत बहसलाई बढावा दिन्छ। तर्कशास्त्र (Logic) दर्शनशास्त्रको एक महत्त्वपूर्ण उपकरण हो, जसले वैध तर्कको नियमहरू प्रदान गर्दछ।

मानव मनको अध्ययनः दर्शनशास्त्रले मानव मनको प्रकृति, चेतना, र संज्ञानको प्रक्रियाहरूको अध्ययन गर्दछ। यसले ‘मन र शरीर कसरी सम्बन्धित छन् ?’, ‘चेतना के हो?’, र ‘स्वतन्त्र इच्छा सम्भव छ ?’ जस्ता प्रश्नहरूको खोजी गर्दछ।
मनोविज्ञानको दर्शन (Philosophy of Mind) दर्शनशास्त्रको एक शाखा हो जसले यी बिषयमा अध्यन गर्दछ।

मूल्य र नैतिकताः दर्शनशास्त्रले नैतिक मूल्यहरू, नैतिकता, र सही र गलतको अवधारणाको जाँच गर्दछ। यसले ‘के सही हो ?’, ‘के गलत हो?’, र ‘हामीले कसरी नैतिक निर्णयहरू गर्नुपर्छ?’ जस्ता प्रश्नहरूलाई सम्बोधन गर्दछ। नीतिशास्त्र (Ethics) दर्शनशास्त्रको एक शाखा हो, जसले नैतिक सिद्धान्तहरूको अध्ययन गर्दछ।

अस्तित्वको अर्थः दर्शनशास्त्रले अस्तित्वको अर्थ, जीवनको उद्देश्य, र मानव अस्तित्वको प्रकृतिबारे प्रश्न गर्दछ। यसले ‘जीवनको अर्थ के हो?’, ‘हामी किन यहाँ छौं?’, र ‘मृत्युको अर्थ के हो?’ जस्ता प्रश्नहरूको जवाफ खोज्दछ। तत्वमीमांसा (Metaphysics) दर्शनशास्त्रको एउटा शाखा हो, जसले अस्तित्वको आधारभूत प्रकृतिबारे अध्ययन गर्दछ। संक्षेपमा, दर्शनशास्त्रले संज्ञानको विज्ञानको रूपमा ज्ञान, तर्क, मन, मूल्य, र अस्तित्वको गहिरो अन्वेषण गरेर मानव बुझाइलाई फराकिलो बनाउँछ।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?

प्रतिक्रिया दिनुहोस
कानुनी प्रक्रिया पूरा नगरेका बर्दिवासका पाँच वटा स्वास्थ्य संस्था तत्काल बन्द गर्न मुख्यमन्त्री सिंहको निर्देशन

महोत्तरी । मधेस प्रदेशका मुख्यमन्त्री सतिशकुमार सिंहले बर्दिवासमा रहेका अस्पताल र स्वास्थ्य संस्थाको

ट्रम्पले जेलेन्स्कीलाई तेस्रो विश्वयुद्ध निम्त्याउन लागेको आरोप लगाएपछि भएन खनिज सम्झौता

बीबीसी । युक्रेनका राष्ट्रपति भोलोदिमिर जेलेन्स्की अमेरिकी राष्ट्रपति डोनाल्ड ट्रम्पसँग सकारात्मक वार्तापछि शुक्रबार

ढोरपाटनमा हिमपात हुँदा जनजीवन प्रभावित

ढोरपाटन (बागलुङ)। भारी हिमपातका कारण माथिल्लो बागलुङका स्थानीयको जनजीवन कष्टकर बनेको छ। शुक्रबार दिउसोदेखि

‘प्रधानमन्त्रीज्यू, भोको पेट मारेर मलाई हराउन खोज्नु भाकोछ’

काठमाडौं । काठमाडौं महानगरपालिकाका मेयर बालेन साहले प्रधानमन्त्री केपी शर्मा ओलीलाई मलई हराउने